7 věcí, které váš e-shop musí mít (1. díl)

S e-shopy se v České republice doslova roztrhl pytel. Každý obchodník jej chce mít a téměř každý jej už také má. Bohužel se ve většině případů jedná o obchody, které mají svou (ne)kvalitou již při spuštění nakročeno k zániku. Rozhodli jsme se proto zveřejnit seriál užitečných tipů pro provozovatele e-commerce stránek.

Tipy pro e-shopy

1) Vhodnou doménu a název E-shopu

Vhodná doména je prvním krokem k úspěchu. Její výběr proto nepodceňujte – vybírejte z několika alternativ. Při jejich vymýšlení se přitom držte základních pouček.

a) Doména musí být krátká a srozumitelná

Zapomeňte na dlouhé domény složené ze tří slov. Vymyslete ideálně jednoslovnou doménu do 8 znaků, případně slovní spojení do 15 znaků. Dlouhé domény si návštěvníci nezapamatují, a pokud ano, je zde vysoké riziko překlepů.

b) Vyhněte se číslům a pomlčkám

V názvu domény použijte pouze základní znaky latinky. Zapomeňte na čísla a pomlčky. Obojí pouze znesnadňuje uživatelům přímý vstup přes příkazový řádek. Zcela pusťte z hlavy varianty s háčky a čárkami v případě .eu domén.

Při registraci domény, která obsahuje číslo, je vhodné mít registrované varianty s číslem i slovem (1000slev.cz, tisicslev.cz) a uživatele pak směřovat na doménu slovní. Podobné je to u pomlčkek, registrujte si obě varianty (tisic-slev.cz a tisicslev.cz). Návštěvníky opět přesměrujte na doménu bez pomlčky.

c) Vybírejte z českých .CZ domén

Stále platí, že web na naší národní doméně budí u uživatelů největší důvěru. Stejně tak je pro nás národní doména nejpřirozenější (nepamatujeme-li si kompletní adresu, zkusíme obvykle nejdříve do řádku napsat .cz variantu).

Neuvažujte proto nad doménami .eu, .net, či .info. Najděte si vhodnou .cz doménu, stále to jde bez větších problémů.

d) Klíčová slova, nebo značka?

Rozmyslete si, jak budete svůj web koncipovat a na co se chcete zaměřit. Přestože se najdou úspěšně výjimky a záleží na mnoha faktorech (velikost obchodu, business plán, lokalita, obor…), v tomto případě subjektivně doporučuji zaměřit se na značku. Proč?

Ke značce si uživatelé snáze vytvoří vztah, budete unikátní. Vymaníte se ze šedi konkurence, budete předvídatelní. Doména pily-sekacky.cz se ztratí v davu. Mountfield.cz ale zná každý – díky silné značce okamžitě víte, co na takovém webu naleznete. Podobná věc se může podařit i vám.

Jste-li zaměřeni na lokální trh, nebo se jedná o rodinnou firmu, nebojte se to v doméně ukázat. Doména SekackyNovak.cz tak je často vhodnější variantou nic neříkajícího sekacky.cz.

e) Buďte kreativní

Dobrá doména vyžadujte mnohdy hodiny přemýšlení a diskutování. Vezměte si při tom příklad z nejúspěšnějších obchodů – alza.cz, mall.cz, kasa.cz. Všechny obchody mají domény krátké a zcela jasné, se silnou značkou.

Inspiraci si můžete vzít i z domén typu slevomat.cz. Vtipnou složeninou vznikla dnes prakticky legendární doména, která dala název celému odvětví. I konkurenční slevové portály jsou dnes nazývány slevomaty. To původnímu obchodu do jisté míry garantuje pozici jedničky na trhu.

2) Kvalitní a pokud možno unikátní produkt

Celá koncepce e-shopu se odvíjí od toho, co v něm budete nabízet. Je proto velkou výhodou mít zboží, které je úzce zaměřené (např. grily a grilovací příslušenství). Další výhodou je jeho unikátnost. E-shopy se zbožím, které nenabízí nikdo jiný, mají zásadní výhodu – nebojují s cenovou konkurencí (o každou korunu).

Přístup unikátního zboží má samozřejmě i svou nevýhodu – v prostředí e-shopu s totožným sortimentem se menší e-shopy mohou „svézt“ na reklamě většího konkurenta a totožné zboží v menším množství prodávat bez nutnosti velkých reklamních kampaní.

Záleží tedy mj. na vašich finančních možnostech. Jisté je, že e-shopy, které se na trh pustí s produktem unikátním, by měly mít takový produkt, který ty ostatní bude kvalitativně převyšovat a tím umožní únik z cenové války.

Na závěr ještě poznámka k tematickému zaměření obchodu. Možná si říkáte, že existují obchody jako Mall.cz, které nabízejí „všechno.“ I ony ale začínaly jako menší e-shopy – mall.cz ve svých počátcích nabízel pouze tzv. bílé zboží (lednice, pračky…). Založení e-shopu, který bude mít od svého počátku za cíl stát se konkurenceschopným napříč všemi obory, by však bylo s největší pravděpodobností cestou do záhuby.

3) Jasně danou cílovou skupinu

S předchozím bodem souvisí i třetí poučka. Musíte umět jasně specifikovat svou cílovou skupinu. Od cílové skupiny se odvíjí celý marketing – pokud budete mít v e-shopu naprosto rozmanité položky (pro konkrétnost např. počítačovou myš, sprchový gel a skleník), cílení bude mnohem těžší. Pravděpodobně se sníží i důvěra v e-shop ze strany zákazníků.

Pokud stále myslíte na stamilionové obraty v podobě konkurence e-shopu typu Mall.cz, udělejte si v rozpočtu také místo pro (deseti)milionové výdaje na reklamu a optimalizaci pro vyhledávače.

Omezte se tedy na vzájemně příbuzné produkty z jednoho odvětví, u kterého můžete v jedné větě popsat cílovou skupinu.

4) Vhodné technické řešení

Dostáváme se k samotnému webu. Je důležité se na základě několika faktorů (zejména rozpočet, čas, kvalita provedení a vaše vlastní technická zdatnost) rozhodnout, jakým způsobem budete e-shop vyvíjet. Máte v podstatě tři možnosti.

a) OpenSource systém

Největší výhodou tzv. OpenSource řešení je, že si jej můžete zdarma stáhnout a upravit jej zcela dle své fantazie. Jedná se o skvělou volbu pro technicky zdatné jedince, kteří si mohou web bez finančních nákladů upravit na míru.

Pokud technicky zdatní nejste, stejně se navíc nevyhnete výdajům za nutné úpravy. Málokomu bude vyhovovat OpenSource tak, jak jej můžete stáhnout v jeho základní podobě. Práci vám alespoň ulehčí tisíce pluginů a šablon.

Známá open source řešení: PrestaShop, OpenCart, Magneto

b) „Krabicové“ řešení

E-shop tohoto typu vás obvykle formou nájmu vyjde na několik set korun měsíčně. Výhodou je tedy nízká cena, za kterou na oplátku dostanete podporu a záruku ze strany poskytovatele.

Nevýhodou je, že poskytovatel vám neumožní dělat v systému významné změny (odtud název „krabicové řešení“). Jedná se tedy o kompromis nižší kvality za přijatelnou cenu.

c) E-shop vyrobený na zakázku

Řešení, kdy e-shop stavíte na míru dle vlastních požadavků. Výhodou samozřejmě je, že budou splněny všechny vaše představy. Cena za kvalitně odvedenou práci se ale bude pohybovat v řádech desetitisíců až statisíců korun.

Nemáte-li zpočátku dostatek financí, je zřejmě lepší zvolit dle možností jednu z prvních dvou variant. Až obchod začne fungovat, vyplatí se investovat obnos do kvalitního e-shopu na míru.

Užitečné porovnání českých krabicových řešení a několika OpenSource řešení naleznete zde.

5) Jednoduchý design bez experimentů

Snažte se vytvořit přehledný e-shop se zaměřením na produkt. Grafika by měla jednoduše podtrhnout tematické pojetí e-shopu a odpovídat cílové skupině. Neměla by však rušit a odvádět pozornost.

Při návrhu také dodržujte základní zvyklosti UX (logo vlevo nahoře, košík naopak vpravo, menu pod hlavičkou nebo v levém sloupci, přítomnost navigace, fotografie a popisky produktů, popisky kategorií a mnoho dalšího). O těchto prvcích se detailněji rozepíšeme v dalších dílech.

Design se odvíjí od obrovského množství faktorů. Nejlepší proto je si vše důkladně promyslet, prozkoumat konkurenci a ujasnit si názor na to, co vlastně chcete. Poté kontaktujte profesionálního grafika a domluvte se na vhodném řešení. Jedná se o velmi podstatnou součást webu – o jeho tvář. Proto ji věnujte odpovídající penzum času.

Jak jsme již psali, v krabicovém řešení jsou možnosti změn značně omezené, ani OpenSource není lehké zásadně předělat. Vždy to bude otázka několika hodin práce, nebo vybírání šablony (kterou pak stejně obvykle budete upravovat). Tato rada o designu je proto vhodná zejména, pokud stavíte e-shop na míru včetně grafiky.

Prvky zmíněné v tomto odstavci mohou ale pomoci při rozhodování výběru hotového (krabicového) řešení. Jednotlivé e-shopy se značně liší a výběr špatného řešení vám může rozjezd podnikání prakticky znemožnit.

6) Přehledně kategorizované zboží s parametry

Doporučujeme již před spuštěním e-shopu zcela jasně vědět, jaké zboží v něm budete nabízet. Pouze s kompletní nabídkou je možné provést analýzu a navrhnout kategorie e-shopu. Vhodně zvolené kategorie jsou nejen klíčem k úspěchu ve vyhledávačích. Usnadníte také orientaci svým zákazníkům a s velkou pravděpodobností zvýšíte konverzní poměr.

Vezměme si opět za příklad web věnující se grilování. Takový web může být rozdělen například na kategorie dle typu grilu (Plynové grily, Elektrické grily, Grily na dřevěné uhlí), dále zde jistě bude kategorie typu Grilovací potřeby (nádobí, dřevěné uhlí…), Knihy o grilování atp.

V rámci těchto kategorií však můžete dále zpřesňovat. Vytvoříme proto parametry – u grilů typicky značky. Zákazník tak bude moci v rámci kategorií vyfiltrovat pouze grily preferovaného výrobce. Usnadnit mu můžete i filtrování podle ceny, rozměrů a materiálu roštu, výkonu a mnoha dalších.

U textilu pak můžeme filtrovat například dle materiálu, matrace dle rozměru, motorky dle obsahu. Možností je nekonečně mnoho – své zboží proto kategorizujte tak dobře, jak to jen půjde.

7) Integrované systémy pro sběr dat

Data jsou na internetu to nejcennější, jděte proto vstříc tomuto trendu. Povinností každého provozovatele je sledování návštěvnosti (základem je Google analytics) a práce s vyhledávači (Google webmaster tools). Dalšími nástroji může být sledování odkazového profilu, heatmapy. Potenciál je prakticky nevyčerpatelný a záleží na vašich možnostech a schopnostech. Za kvalitní služby budete muset platit, vytěžíte-li však ze získaných dat maximum, zcela jistě se investice vrátí mnohonásobně.

Sehnat lze ale i služby zcela zdarma nebo za poplatky minimální, chce to jen důkladně hledat.

Líbil se vám článek? Dejte nám o tom vědět!

Právě jste dočetli prvních z našich odborných článků. Budeme rádi za zpětnou vazbu ať už formou komentářů nebo pomocí sdílení.

V dalších dílech seriálu se podrobněji zaměříme na tipy z oblasti prezentace zboží a optimalizace pro vyhledávače.

Zdroje:
Vlastní znalosti a zkušenosti
http://www.slideshare.net
http://www.shopify.com


Přidat komentář