Jak se připravit na pohovor a uspět

O úspěšném pracovním pohovoru mnohdy nerozhoduje pouze dosažené vzdělání, úžasný životopis a dlouholetá praxe, ale také přijímací pohovor, na kterém se ukáže, kolik toho doopravdy víte. To pro vás může představovat velkou výhodu, anebo naopak nevýhodu. Zajímá vás, jak pracovní pohovor obrátit ve svůj prospěch a jak se na něj připravit, abyste zaručeně uspěli? V tom případě čtěte dál.

Podání rukou dvou byznysmenů

Za žádnou cenu nepodceňte přípravu

Jednou z nejběžnějších otázek, se kterou se můžete na přijímacím pohovoru setkat, je ta, proč chcete v dané firmě pracovat. Proto si ze všeho nejdříve zjistěte vše o konkrétní firmě či společnosti a o nabízené pozici. Informovanost a přehled jsou totiž pro personalistu hlavním signálem toho, že uchazeč má o danou pozici opravdový zájem. Zároveň si tak můžete lépe připravit odpovědi na otázku, proč právě vy jste nejvhodnější osoba na dané místo, protože tato otázka přijde hned vzápětí.

Předvídejte nepředvídatelné

Nikdy nevíte, co se vám těsně před pohovorem může stát. Proto se snažte být na každou, i nemilou situaci připraveni. Ujistěte se, že víte, kde přesně se pohovor bude konat, popřípadě si nastudujte trasu, kudy se na místo konání dostat. Uložte si do mobilu číslo na kontaktní osobu, nejčastěji personalistu, abyste se v případě zpoždění mohli včas omluvit a sdělit, jak dlouho se opozdíte. Večer před pohovorem si připravte všechny potřebné dokumenty a opatřete si více kopií svého životopisu. Nikdy totiž nevíte, kolik osob bude u pohovoru přítomno.

Dbejte na svůj zevnějšek

Dobrý první dojem tvoří polovinu úspěchu. Vždy je lepší volit trochu formálnější variantu oblečení, než vyžaduje charakter firmy. Upravený a čistý zevnějšek je zkrátka samozřejmostí. Adekvátně zvoleným oděvem a obuví můžete zapůsobit, a proto se v případě nutnosti nebojte do oblečení investovat. Ženy by si kromě vhodného oblečení také měly dát pozor na výrazné líčení, které se na přijímací pohovor nehodí.

Muž, upravující si kravatu

Vystupování a řeč těla

Součástí prvního dojmu je i samotné vystupování. Je přirozené, že se během stresové situace budete chovat trochu jinak než obvykle, avšak snažte se potlačit typické známky nervozity, jako je přílišné mluvení, vtipkování či naopak strnulost nebo lhostejnost. Udržujte oční kontakt a mírně se usmívejte. Na otázky se snažte odpovídat konkrétně a výstižně. Pokud nastane pauza ticha, nemusíte ji nutně vyplňovat povídáním. Někdy je lepší říci méně než více. Ne nadarmo se říká: „Mluviti stříbro, mlčeti zlato.“ Dalším důležitým aspektem je držení těla, ke kterému bezesporu patří podání ruky. Váš stisk by měl být pevný, ale ne dominantní. Stejně tak si dejte pozor na pohyby rukou během mluvení a přehnaná gesta.

Ukažte, že se také umíte ptát

Prokažte svůj zájem otázkami k tématu. Během pohovoru se můžete zeptat na možnosti dalšího postupu, vzdělávání či jiné benefity. Vždy se ale ptejte pouze na věci, které jste nikde nemohli najít, neboť zbytečné otázky na informace, které byly zveřejněny například v inzerátu nebo na webu společnosti, by mohly akorát prozradit vaši nepřipravenost. Zároveň si také můžete ujasnit, zda o místo v dané firmě máte opravdu zájem. Na plat se však sami neptejte, ale vyčkejte, až o něm začne personalista. Personalisté se většinou ptají, jakou má uchazeč o platu představu. Na tuto otázku byste měli mít předem připravenou odpověď, protože jinak by se mohlo stát, že byste se v unáhlenosti mohli podcenit nebo naopak přecenit. Proto si vždy předem zjistěte výši platu na obdobných pozicích nebo peněžní ohodnocení stejného pracovního místa u jiných firem.

Zdroje: https://student.finance.cz/


Přidat komentář