Hluboká práce: Jak dosáhnout svých cílů

Stačí vám přes den stihnout akorát tak odkroutit svoje v práci, dát si večer jedno a padnout do postele? Nevadí vám, že za celý svůj život neuděláte nic „velkého“? Nemáte v hlavě žádný sen, nebo vlastní projekt? Tak to rovnou tuto stránku zavřete, poněvadž je pro vás její čtení ztráta času.

Co to? Vy jste pořád tady?

Tak to asi patříte k lidem, kteří mají vyšší ambice. Chcete v životě něčeho dosáhnout. Máte své cíle, sny, projekt, který potřebujete dotáhnout do konce. A víte, že bez práce to nejde.

Gratuluji. Už nyní za sebou máte kus obtížné cesty, ze které se mnohým rozklepou kolena. Rozhodli jste se v životě něco změnit. Rozhodli jste se být aktivní. Máte zájem něco vytvořit, uskutečnit, pracovat na sobě.

Hluboká práce

Hned na úvod jedna dobrá zpráva

Velké věci se nedějí vyvoleným, nepadají šťastlivcům do klína a nemusíte být ve správný čas („To je jako kdy?“) na správném místě („To je sakra kde?!“).

Stačí začít na svém projektu pracovat. Třeba pomalu, po částech, krok po kroku. Nemusíte se do toho vrhat po hlavě. Pro začátek stačí třeba jen 15 minut denně. Rituál. To, že se pak z dosahování vašich cílů stane droga, je jen další pozitivní efekt.

Nechci ale mluvit o tom, jak začít, ale o tom, jak pracovat efektivně.

Esem v rukávu je druh práce, kterému říkáme práce hluboká. Znamená to ponořit se do činnosti tak, že nemyslíte na nic jiného. Soustředíte se po delší časový úsek pouze na TO jedno. Pokud totiž začnete pracovat hluboce, místo roztěkaně, půjde to jednoduše, mnohem lépe a výsledky se zaručeně dostaví. Tak jednoduché to je.

No dobře. A co je to ta „hluboká práce“?

Cal Newport ve své knize Hluboká práce: Pravidla pro soustředěný úspěch v roztěkaném světě nabízí funkční řešení. Pro Honzu, Aničku i pro Tondu. Prostě pro každého. Vás nevyjímaje.

Říkáte si, to je snadné! Prostě se budu svému úkolu věnovat dvě hodiny týdně, kdy nebudu dělat nic jiného. To zvládnu. Možná ano, pokud máte opravdu dobrou disciplínu a máte možnost pracovat odpočatí – ne hodinu večer po práci, kdy vás vyrušují děti. Pro většinu lidí je soustředěná práce problém. Proč?

Lidé ztratili schopnost hluboce pracovat

Hluboká práce je stav, kdy jsme odpočatí, připravení k práci a následně se 100 % soustředíme na jednu konkrétní činnost. Nenecháme se ničím a nikým vyrušovat. Jsme ve stavu nerušeného soustředění, kdy může náš mozek fungovat naplno. Jen takovou usilovnou prací dokážeme vytvářet nové hodnoty a přicházet na ty správné nápady. Hluboká práce navíc zlepšuje naše schopnosti dále precizněji pracovat, čímž dosahujeme stále lepších výsledků.

Není divu, že se bez této metody práce neobešli žádní světoví velikáni, jako je např. autorka bestsellerů J. K. Rowlingová, psychiatr Carl Jung, režisér a scénárista Woody Allen, nebo generální ředitel Microsoftu Bill Gates.

V našem světě hluboce pracující lidé skoro vyhynuli

Před sto lety byla hluboká práce u myslitelů základním pracovním nástrojem, jako je dnes smartphone či internet. Kam se poděla? Může za to dnešní doba, která má na pracujícího člověka úplně jiné nároky a požadavky.

Práce v týmech, openspacy, sociální sítě, potřeba být v kontaktu, nebo alespoň na telefonu 24 hodin denně. Odpovídat na emaily ihned. To vše přispívá k tomu, že přistupujeme k práci nesoustředěně.

Rušná kancelář a přístroje mohou ve výsledku efektivitu práce snižovat
Rušná kancelář a přístroje mohou ve výsledku efektivitu práce snižovat

I přesto, že se snažíme pracovat jen na jedné věci (což navíc často porušujeme multitaskingem), máme kolem sebe spousty rušivých elementů, které našemu mozku prostě nedovolí soustředit se pouze a čistě na jednu věc.

CO S TÍM? ODSTŘIHNĚTETE TO!

Jak pracovat hluboce krok za krokem

Už víte, jak je hluboká práce cenná a že díky ní dosáhnete toho, co jste si předsevzali. Pojďte ji nyní zavést do vašeho života.

1.     Najděte si místo a čas pro hlubokou práci

Nejdůležitějším krokem je vytvořit ve svém režimu delší časové úseky, ve kterých budete mít možnost hluboce pracovat. K tomu budete potřebovat i speciální místo, kde vás nebude nikdo rušit. Může to být domácí pracovna, zamčená kancelář, knihovna nebo i kavárna, pokud vás neruší hluk okolo.

2.     Vytvořte si rituály a dodržujte je

Už víte, kde budete pracovat a jak dlouho. To je první a nejdůležitější rituál. Dodržujte ho. A k němu přidejte další. Mě osobně se osvědčily tyto:

  • Oznámím všem doma či v práci, že nebudu dostupná a jak dlouho. Vytvořte z toho pravidlo, vysvětlete okolí, proč je to pro vás důležité a poproste je vaše rozhodnutí respektovat.
  • Na hlubokou práci se připravuju. Zajdu se na chvíli projít, protáhnu si nohy. Nebo si pustím jednu motivační písničku. Můžete také věnovat 10 min třídění myšlenek, co budete dělat. Třeba při mytí nádobí.
  • Vypnu veškeré rušivé elementy na počítači, zejména sociální sítě, případně i internet, pokud jej nepotřebuji.
  • Vypnu si vyzvánění na telefonu i upomínky.
  • Postavím si na stůl velkou sklenici vody s citronem, uvařím si dobrou kávu či si připravím něco na zobání. Nemám pak tendenci odcházet od práce kvůli dalším věcem.

3.     Plánujte

Plánování patří k dalším důležitým rituálům. Potřebujete předem vědět, na čem budete pracovat a jakým způsobem. Díky tomu budete moci v daném čase ihned zasednout k nerušené práci.

4.     Pravidelně se sami sobě zodpovídejte

Při plánování si zapisujte, čeho chcete dosáhnout a v jakém časovém úseku. Dávejte si konkrétní cíle. Jednou týdně (či měsíčně), si nad svým plánem sedněte a zhodnoťte své úsilí.

5.     Lenošte

Váš mozek je jako svalstvo. Nemůžete ho každý den maximálně namáhat a nedopřát mu relaxaci. Při lenošení si navíc myšlenky utřídíte a připravíte mozkové závity na další práci. Váš mozek potřebuje minimálně tolik odpočinku, kolik mu naložíte práce. Hlubokou práci nemůžete vykonávat unavení, večer nebo o pauzách. Na to nikdy nezapomínejte.

Pěkně postaru a soustředěně, ze sešitu těžko utečete na internet
Pěkně postaru a soustředěně, ze sešitu těžko utečete na internet

Shrňme si to

  • Hluboká práce je činnost, která dává vašemu mozku možnost pracovat usilovně. Díky tomu dosáhnete svých cílů.
  • Hlubokou práci můžete praktikovat na svých projektech, ale i na úkolech v práci. Vysvětlete nadřízenému, že se potřebujete každý den dvě hodiny soustředit a nebýt rušeni.
  • Hluboká práce je o disciplíně a dodržování stanovených pravidel. Tuto schopnost je potřeba trénovat a netrápit se, když to hned nejde. Začínejte postupně, mějte své rituály.
  • Dopřejte svému mozku odpočinek a relaxaci, nepřetahujte ho.

Pokud vás metoda zaujala a máte zájem ji praktikovat, doporučuji si pořídit či půjčit knížku, ze které vychází i tento článek – Hluboká práce od Cala Newporta. Najdete v ní spousty inspirativních příběhů, a hlavně dalších tipů, jak hluboce pracovat.


Přidat komentář