Jaké jsou plány DRFG Medical?

Na tuto otázku kolem plánů investiční skupiny DRFG a konkrétně divize DRFG Medical bude odpovídat Rudolf Matějka, ředitel zdravotnické divize, který je hned po Davidu Rusňakovi, který vede celou investiční skupinu, nejdůležitější osobou v tomto odvětví.

DRFG Medical

Rudolf Matějka: Naše síť lékáren se odlišuje i konzultacemi. O semináře je velký zájem

Rudolf Matějka v DRFG Medical zúročuje bohaté zkušenosti, které získal již v devadesátých letech, kdy založil firmu vytvářející software pro lékárny Mediox. Firmu v roce 2003 prodal německému koncernu PHOENIX lékárenský velkoobchod, kde působil až do roku 2013. „Po seznámení s Davidem Rusňákem jsem neváhal přestoupit do DRFG a začal budovat divizi s vlastní lékárenskou sítí. V Davidovi jsem našel partnera, který je pro mě ohromnou autoritou,“ říká Rudolf Matějka.

Kolik lékáren v současné době vlastníte?

Platí, že chceme byt trojkou na trhu lékáren. V současné době jich vlastníme 15 po celé České republice. Pokud bych měl jmenovat konkrétní města, tak se jedná o Sokolov, Louny, Kamenice nad Lipou, Moravskou Třebovou, Městečko Trnávka, Brno, Uničov, Troubelice, Ostravu Porubu, Prahu, Litoměřice a Kladno. Do konce roku máme v plánu počet lékáren zvýšit na 25, což je velmi ambiciózní plán. Máme zájem nabízet naše služby všude, ale záleží na tom, kde se nám podaří najít vhodnou lékárnu a jak rychle se domluvíme na jejím odkupu. Je to velmi časově náročný proces a závisí především na připravenosti prodávajícího.

Jaká lékárna je pro vás zajímavá?

Vzhledem ke konceptu našich lékáren orientovaných na samoobslužný prodej jsou pro nás zajímavé lékárny v kvalitní lokalitě a s velkou prodejní plochou. To nemusí být vždy v nákupních centrech, ale například i v areálu nemocnice, jako je lékárna ve Faustově domě v Praze. Situace na trhu je taková, že pacienti se přiklánějí k samoléčbě, protože nechtějí jít k lékaři s banálním onemocněním a raději se doma sami vypotí v posteli. Zákazníci si o přípravcích informace zjišťují, podle toho si chtějí také sami vybrat. Šířce nabídky a možnosti výběru je pak třeba přizpůsobit prodejní plochu samoobslužnému prodeji. Lékárna musí také stát v dobré lokalitě, což nutně neznamená, že má fungovat ve velkém městě. Naopak to může být na škodu, protože města jsou často lékárnami přeplněna. V menších obcích můžete mít jedinou lékárnu se spadem například 3 500 lidí a díky tomu si nemusíte lámat hlavu, zda si v okolí neotevře pobočku konkurence.

V čem spočívá konkurenční výhoda lékáren Na zdraví oproti ostatním?

Lékárny se mezi sebou liší silou provozovatele a množstvím léků, které drží skladem. Skladování léků je náročné na finance, a tak se malí lékárníci raději nechají zavážet několikrát týdně. Tím se vyhýbají i následkům častých změn v cenách. Buď by kvůli zlevňování museli prodat naskladněné léky se ztrátou, nebo by museli mít velmi dobré vztahy s prodejcem, aby jim cenu kompenzoval. Často se proto pacienti setkávají s tím, že dopoledne přijdou s receptem a lékárník objedná léky na odpoledne. Ten si ale chce co nejdříve lehnout do postele, a nikoliv znovu běžet do lékárny. Zde máme jednu z konkurenčních výhod.

Vidíme také, že roste poptávka lidí po konzultačních službách, ale lékárníci ji z nepochopitelných důvodů dlouhodobě ignorují. Naše síť lékáren se chce dále odlišovat konzultacemi, především pak k redukci hmotnosti. V České republice trpí obezitou 20 % obyvatel a jsme šestý nejotylejší národ v Evropě, proto zde vidíme velký potenciál. K naplnění tohoto cíle jsme se spojili s MUDr. Martinem Matoulkem ze Všeobecné fakultní nemocnice. Téměř ve všech lékárnách se nám podařilo vybudovat potřebné zázemí, ve kterém ve spolupráci s nutričními poradkyněmi již nyní poskytujeme konzultační služby. Tam, kde máme větší konzultační místnosti, pořádáme semináře s místními lékaři, kde se zabýváme poradenstvím na téma Léčba chronické bolesti, poruchy spánku, problémy s trávením atd. Konzultace jsou nekomerční a během nich nenabízíme žádné produkty. Cílem je informovat veřejnost a vzdělávat v oblasti prevence, která šetří její peněženky a ve finále i státní kasu. O tyto semináře je ohromný zájem a poptávka značně převyšuje kapacitu školicích místností. To nám potvrzuje správnost rozhodnutí, které jsme v teto oblasti učinili.

Kdy se zákazníci mohou těšit na výrobky vlastní řady?

U konzultačních služeb to samozřejmě celé nekončí. Ve spolupráci s Výzkumným ústavem potravinářským a Všeobecnou fakultní nemocnicí v Praze pravě vyvíjíme první doplněk stravy na podporu hubnutí, tzv. very low calory diets, který se již na vybraných pacientech testuje. Chceme, aby produkt byl inovativní a unikátní nejen ve složení, ale i formou, která je stále předmětem vývoje. Očekáváme, že produktová řada bude obsahovat až 60 výrobků v různých formách, velikostech a příchutích. Produkty chceme uvést na trh ještě před Vánoci letošního roku a budeme je nabízet v lékárnách i online. Především budeme zákazníky motivovat, aby chodili do lékáren na konzultace, když tento způsob spolupráce pomáhá udržovat jejich morálku při zdolávání náročné cesty. Pokud však zákazníkovi dietní přípravky dojdou, nemusí ihned běžet do lékárny osobně a může si je objednat z pohodlí domova.

Které další oblasti vás zajímají?

Jak je známo, jedna z divizí skupiny DRFG spravuje nemovitostní fond, ve kterém máme největší podíl aktiv. Nám se v uplynulém roce podařilo koupit do fondu polikliniku ve Vyškově, což s sebou přináší velmi zajímavé příležitosti, zejména v synergii s provozováním lékárny ve vlastní budově a následně kvalitní spolupráci s lékaři. Rozhodně nám nejde o provozování lékařských praxí, je pro nás pouze atraktivní držet v majetku samotnou budovu. To navíc pomáhá DRFG dluhopisům, protože stále rozšiřujeme svoje portfolio, které má pevné základy a může investorům zajistit dobré podmínky.


Přidat komentář